ADLİ YARDIM GÖREVLENDİRMELERİ İSTATİSTİK ÇALIŞMALARI, AÇIKLAMA VE BİLGİLENDİRMELERİ
Tarih: 25.05.2018| Okunma Sayısı: 2742

 

ADLİ YARDIM GÖREVLENDİRMELERİ İSTATİSTİK ÇALIŞMALARI, AÇIKLAMA ve BİLGİLENDİRMELERİ 


İş bu çalışma ve bilgilendirme, şeffaflık, objektiflik, açıklık, genellik ve eşitlik ilkelerine istinaden yapılmış olup ; bilgiyi açıklama, bilginin okunması, bilgi edinme hakkı ve kanuni durumlar değerlendirilirken, bilginin doğru okunması gerekmektedir. Ekte ibraz edilen çizelgeler ve istatistiklerin, aşağıdaki bilgilendirme ve açıklamalar olmadan anlaşılabilmesi ise mümkün değildir.

1-Küçük sicilden başlayıp, büyük sicile doğru giden ( paylaşılan  1. Liste ) ilk liste, 2000’li yıllardan beridir tutulan görevlendirme ve ana liste kayıtlarından yararlanılarak hazırlanmıştır. Bu listedeki isimlerde halen aktif olarak avukatlık yapanlardan oluşmaktadır.

2- Büyük sicilden başlayıp, küçük sicile doğru giden 2. liste ( paylaşılan 2. Liste ) ise, 2008’li yıllardan itibaren tutulan kayıtlar baz alınarak hazırlanan ve günümüzdeki görevlendirmelere de esas alınan asıl kayıtlardır. Büyük sicilden başlayarak küçük sicile doğru inen bu listeye, yemin ederek avukatlığa başlayan ve adli yardım listesine yeni kayıt talebinde bulunan tüm avukatlar eklenmekte olup, görevlendirmelerde bu güncel liste esas alınarak yapılmaktadır. Bu 2. listenin hazırlanma ve esas alınma tarihi 2008 tarihidir. 2008 öncesi yapılan görevlendirmeler, bu 2. listede bulunmamaktadır. Bu liste güncel liste olup, adli yardımda olmayan, ayrılan, giden, silinen, vefat eden, görevde bulunmayan yani an itibariyle fiilen avukatlık yapmayanlar bu listede yoktur.

3- Baromuzda, 2000 yılı öncesi tutulan adli yardım kayıtları mevcut değildir. İlk kez 2000 yılından sonra kayıtlar tutulmaya başlanmıştır. 2000’li yıllardan 2011 yılına kadar kayıtlar elden tutulmuş, görevlendirmeler manuel yapılmıştır. İlk kez 2011 yılında, baro kaleminden ayrı bir Adli Yardım Merkezi açılmış, kayıtlar bilgisayarda tutulmaya başlanmış, 2011 yılı öncesi yazılı kayıtlarda bilgisayara geçirilmeye çalışılmıştır. 2013 yılında ise adli yardım görevlendirmelerinde, SDD programı kullanılmaya başlanmıştır. Günümüzde artık bu programda ihtiyaca cevap vermemekte olup, TBB UHAP sistemine geçiş yapılması düşünülmektedir.

4- Adli yardım görevlendirme sayılarının okunmasında ve değerlendirilmesinde, avukatın kıdemi, özellikle adli yardım listesine kayıt tarihi, avukatın mesleğe geçiş tarihi, mesleği fiilen yaptığı ya da yapmadığı yıllar, hakimlik, savcılık ve çeşitli memuriyet görevlerine geçiş, nakil, kayıt sildirme, silinme, ölüm, avukatın merkezde ya da ilçede görev yapması, karşı dava, birleşen dava ve bağlantılı dava durumu sayıları gibi daha yüzlerce somut ve kişisel etkenler ile, toplumsal ve ekonomik dönemler, gelen ödenek miktarları, yıllara göre yapılan görevlendirme sayıları, avukat sayısı, paranın akılcı kullanımı, listedeki avukat sayısı, GGM mülteci, yabancı ve sınır dışı edilme hususları gibi soyut ve genel durumlarda önemli etkenlerdir.

5- 90’lı yıllarda stajyer avukat sayısı ortalama 5-10-20 civarında iken, 2000’li yıllarda bu sayı ortalama 60-80 iken, 2013 yılından itibaren stajyer avukat sayısı 300-400 civarına çıkmıştır. Önceden yeni avukat sayımızın az olması nedeni ile, önceki avukatlara yapılan görevlendirme sayısı daha fazla olurken, şimdilerde ise yeni avukat sayımızın artması nedeni ile önceki avukatlara yapılan görevlendirme sayıları daha az olmaktadır. Zira yeni sicilli avukatların fazlalığı ve ilk gelenlere yapılan birinci ( ilk ) görevlendirmeler sebebiyle ( genç avukatlara pozitif ayrımcılık) eski sicilli önceki avukatlara daha az görevlendirme yapılabilmektedir.

6- Adli yardım işinde en önemli hususlardan birisi, gelen ödenek miktarıdır. Adli Yardım için gelen para, her yıl bütçe hesaplamaları doğrultusunda, Maliye Bakanlığınca T.B.B ‘ne gönderilmekte, T.B.B’ce ilgili yönetmelik hükümleri doğrultusunda yapılan hesaplamalarla barolara dağıtılmaktadır. Toplam İl nüfusu ve ildeki avukat sayısı baz alınarak yapılan hesaplamalarla, baromuza her yıl gönderilen parayla, ancak belli sayıda vatandaşın adli yardım talebi karşılanabilmektedir.

7- Türkiye’de sadece 15 ilde bulunan GGM’lerinden birisi de Kayseri’de bulunmakta olup, mülteci, yabancı ve sınır dışı edilecek olanların avukat talepleri, 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslarası Koruma Kanununun 81. maddesi gereğince, doğrudan Baromuzdan karşılanmaktadır. Bunlar için ayrı bir ödenek bulunmamakta olup, bunların avukat ücretleri de, genel vatandaşlar için gelen adli yardım ödeneğinden karşılanmaktadır.

8- Baromuzda ki avukat sayısının her yıl aşırı derecede artması, durumu iyi olanların dahi sistemden çıkmaması ve sisteme dahil olması, genç avukatların tamamının sisteme dahil olması, Adli Yardımın vatandaşa Adli Yardım olmaktan çıkıp, Avukatlara yardım boyutlarına ulaşması sebebi ile sistem tıkanmış durumdadır. Vatandaş Adli Yardımı ile G.G.M mültecilerinin adli yardım taleplerinden yılda ortalama 400-450 tanesine avukat görevlendirilebilmektedir. G.G.M mültecilerine avukat görevlendirmeleri, bu konuda özel ve nitelikli eğitim almış, sertifika sahibi avukatlara yapılmaktadır. Bu konuda, BM, AB, Mülteciler Yüksek Komiserliği, Adalet Bakanlığı ve TBB arasında imzalanan proje doğrultusunda, ilimiz pilot illerden birisi yaptırılmış olup, doğrudan proje eğitim semineri verdirilecek ve sayı daha da artırılacaktır. Geriye kalan görevlendirmeler ise, 2017 itibari ile yaklaşık 400 civarında olup, bunların yarısından fazlası sisteme yeni dahil olan genç avukatlara birinci görev olarak verilmektedir. Diğer yarısı da sistemdeki kayıtlı avukatlara sicil numarası ve sisteme giriş tarihlerine göre sırası ile verilmektedir. Sistemdeki kayıtlı avukat sayısı ile yıllık görevlendirme sayısı baz alındığında, sisteme ilk giren genç avukatların ilk (1.) görevlendirmeleri ile G.G.M mülteciler hariç, sistemdeki avukatlara görevlendirme sırası, ortalama, takriben ve tahminen 2-3 yılda bir kez gelebilecektir.

9- Adli yardım listesinde, güncel olarak 770 civarında avukat bulunmaktadır. Bu sayı her ruhsat almada, adeta otomotik olarak artmaktadır. Aynı zamanda tüm ildeki binlerce vatandaşın Adli Yardım talebinin ve Geri Gönderme Merkezindeki Mültecilerin Adli Yardım taleplerinin gönderilen bu para ile karşılanması mümkün olmadığından, her yıl binlerce talep de fiilen ya da kanunen reddedilmektedir.

10- Görevlendirme ilkeleri, ödenek miktarları ve konuyla ilgili diğer tüm hususların kanuni mevzuatını görmek ve anlamak için, Avukatlık Kanunu ilgili hükümler, HMK’daki adli yardım hükümleri, T.B.B. Adli Yardım Yönetmeliği, Adli Yardım parası dağıtma yönetmeliği ve T. B.B. internet sitesindeki barolara ve baromuza yıllara göre gönderilen tüm Adli Yardım para miktarlarını görmeniz ve bilgilenmeniz konu hakkında genel bir bilgi sahibi olmanızı sağlayacaktır.

11- Görevlendirme sayılarında farklılık bulunma nedenlerinin bir kısmı, aşağıdaki sebepler dolayısıyladır. ; Uzak ve yeterince avukat bulunan ilçelerde, usul ekonomisi, dava takibi, hazine yararı ve masraf durumu nazara alınarak, sadece bu ilçelerde bulunan avukatlara görevlendirme yapılmaktadır. Diğer ilçeler ise tüm genele açıktır. Görev sayısı yüksek gibi gözüken bir kısım sayıların sebeplerinden birisi budur.

12- Görevlendirme yapılan avukatlar, işleri bitmeden nakil, silinme, hakimlik, askerlik gibi nedenlerle dosyaları iade edince, derdest olan bu dosyalara yeniden avukat atanıp ödemelerinin yapılması gerekmektedir. Adli Yardım Büromuz, adli yardım ödeneğini tasarruflu kullanmak adına, giden avukatın yerine görevlendirilen avukatımıza yeni bir ödeme yapmak yerine, başkaca bir adli yardım görevlendirmesi verilmektedir. Bu suretle 2 iş veriliyor gibi gözükse de, gerçekte tek ücret ödenmektedir. Görev sayısı yüksek gibi gözüken bir kısım sayıların sebeplerinden birisi de budur.

13- Geçmiş dönemlerde, Hukuk Mahkemelerinin vasi, kayyum, temsilci, mümessil gibi talepleri, Baroca avukat tayin edilerek yerine getiriliyormuş. Mahkemelerin talebi üzerine, Baroca yapılan bu atamalar için, mahkemeler avukatlara hiçbir şekilde ücret ödeyememekteydi. Bu şekilde tayin olunan avukatlarımıza, her bir iş için, adli yardımdan görevlendirme verilmekteydi. Görev sayısı yüksek gibi gözüken bir kısım sayıların sebeplerinden biri de budur.

14- Karşı dava, birleşen dava ve bağlantılı dava durumları nedeniyle, bir görev verilen avukata verilen görev sayısı da kanuna gereğince artmaktadır. Görev sayısı yüksek gibi gözüken bir kısım sayıların en önemli sebeplerinden birisi de budur.

15- Bilinmesi gereken en önemli hususlardan birisi de, adli yardım sisteminde bağış yoktur. Ücretten yapılan %10 kesinti, 1136 sayılı Avukatlık Kanununun m. 180/e gereğince, adli yardım bütçesinin gelirlerinden birisidir. Bu %10 kesinti, baro bütçesine değil, geri adli yardım bütçesine girmekte olup, bu parayla da avukat görevlendirmesi yapılmaktadır.

14- Baromuz, adli yardım ödeneğini, amacına en uygun kullanan baroların başında gelmektedir. TBB'ce, bu konuda 2005 yılında yapılan bir çalışma sonrası, 2000-2004 yılları arasında, Kayseri Barosu, Adlî yardım ve CMK ödeneklerini amacına en uygun kullanmada, Türkiye 1. cisi olmuştur. ( O tarihlerde CMK parasını da, barolar gelen CMK ödeneğinden ödemekteydi. ) ( CMK'da gelen ödeneğin % 85'i, adli yardımda % 93'u doğrudan avukata ödenmek suretiyle)

15- Baromuz, tüm Türkiye çapında halen bu konudaki en iyi barolardan birisidir. Kayseri Barosu, Adli yardım ödeneğini en güzel şekilde değerlendirmektedir. Adli Yardım sistemimizin borcu bulunmamaktadır. Türkiye’de pek çok baronun adli yardım sisteminde, geriye doğru 1 – 2 ve 2,5 yıllık borçları mevcuttur. Geldiğimiz günden beridir, adli yardım sistemimizde ve kasa banka hesabımızda, fazlalık paramız mevcuttur.

Konu hakkındaki en genel bilgilendirmemiz bu şekildedir.

1-Küçük sicilden başlayıp, büyük sicile doğru giden ( paylaşılan  1. Liste )

2-Büyük sicilden başlayıp, küçük sicile doğru giden 2. liste ( paylaşılan 2. Liste )

ETKİNLİK TAKVİMİ

Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<Mart 2024><<
Mart 2024
 PSÇPCCP
926272829123
1045678910
1111121314151617
1218192021222324
1325262728293031
141234567

29.03.2024
AV. ALİ KÖSE
BARO BAŞKANI

BARO LEVHASI


© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.