CMK GÖREVLENDİRMELERİ HAKKINDA
Tarih: 30.05.2025 | Okunma Sayısı: 1824
1) CMK makbuzlarında KDV oranları aynı olan belgelertek bir makbuz üzerinden kesileceği takdirde,makbuzdaki toplam miktarın (CMK Ücret Tarifesindeki miktarlar dikkate alınarak) 9.900 TL’yi geçmesi halinde makbuz tevkifatlı olarak mı kesilecektir?

CEVAP 1: Evet tevkifatlı olarak kesilmesi gerekmektedir, eğer ki makbuzdaki toplam miktar 9.900 TL’yi geçmiyorsa da tevkifatsız olarak makbuz kesilecektir.  

 

2) Aynı tarihli birden fazla makbuz kesilmesi halinde 9.900 TL’lik tevkifat sınırı nasıl uygulanacaktır? 

CEVAP 2: Tevfikat sınırı her makbuz için ayrı ayrı dikkate alınacak olup makbuzların toplam değeri değil, her bir makbuzun kendi içindeki tutarı üzerinden sınırı geçip geçmediği dikkate alınmalıdır. Örnek olarak 5.500 TL’lik bir makbuz, 4.400 TL’lik bir makbuz ve 10.000 TL’lik bir makbuz olmak üzere 3 ayrı makbuzun aynı gün içerisinde kesilmesi halinde, 5.500 ve 4.400 TL’lik makbuzlar tevkifatsız, 10.000 TL’lik makbuz tevkifatlı olarakkesilecektir. 

 

3) Hatalı makbuz kesilmesi halinde ne yapılması gerekmektedir? 

CEVAP 3: Eğer ki makbuzun hatalı olduğu 7 gün içerisinde fark edilmesi halinde makbuzun kullanılan sistem üzerinden iptal edilmesi mümkündür. 7 gün içerisinde fark edilmemesi halinde muhasebecinize savcılık tarafından resmi olarak herhangi bir işlem yapılmadığından tek taraflı olarak makbuzun iptal edilebilmesi için ilgili kurumlarla iletişime geçilmesi yeterli olacaktır. İptal gerçekleştikten sonra yeni düzenlenecek olan makbuzun açıklama kısmında iptal edilen makbuzun; makbuz numarası, makbuz tarihi belirtilip iptal edilen makbuzun sehven yanlışlıkla kesildiği, CMK müdafiilik ödemesi için yeniden bu makbuzun kesildiği belirtilmelidir. 

 

4) Soruşturma aşamasında ilk meslektaş ifadeye katıldıktan sonraki aşamalarda ikinci meslektaş ataması yapıldığı takdirde; görevlendirilen iki meslektaştan herhangi birisi ödemeyi aldığında diğer meslektaşa ödeme yapılabiliyor mu?  

CEVAP 4: CMK otomasyon sisteminde 1/2 , 1/3 gibi oranlar mevcut olmadığı için havuz sisteminin artık uygulanma durumu bulunmamakta olup görevlendirilen iki meslektaştan herhangi birisi ödeme aldığı takdirde diğer meslektaş ödeme alamayacaktır. Ödeme alamayan meslektaşa CMK Komisyonuna dilekçe ile başvurmasına istinaden puan iadesi yapılmaktadır. Bu sorunun önüne geçmek amacıyla; soruşturma aşamasında ilk görev alan meslektaşın soruşturmanın tüm aşamaları tamamlaması önem arz etmektedir. Aksi halde ödeme alamayan meslektaşın zaman kaybı ve emeğinin karşılığını alamama durumu ortaya çıkmaktadır. Bu konuya ilişkin hak kayıpları yönerge değişikliği ile ortadan kaldırılacaktır.

 

5) CMK görevlendirmesinde menfaat çatışmasının fark edilmesi halinde ne yapılması gerekmektedir?

CEVAP 5: Menfaat çatışmasının bulunduğunun fark edilmesi halinde kolluk/savcılık/mahkemeye menfaat çatışmasının bulunduğu izah edilip başka bir avukata görevlendirme yapılması gerektiği belirtilmelidir. Görevlendirme sebebi ile eklenen puanın iadesi için CMK Komisyonuna dilekçe ile başvuruda bulunulmalıdır. 

 

6) Başka bir baroya nakil olma halinde, CMK kapsamında alınan görevlerdeki sorumluluk devam  edecek midir? 

CEVAP 6: CMK Yönetmeliği’nin 7. maddesinde görevin sona erme halleri sınırlı olarak sayılmakta olup başka baroya nakil olma durumu görevin sona erme halleri arasında sayılmamaktadır. CMK görevi kapsamındaki sorumluluk devam etmektedir.

 

7) Soruşturma aşamasında müdafii veya vekil olarak görevlendirilen avukat, görevlendirildiği kişiden özel vekaletname alabilir mi? 

CEVAP 7: Soruşturma aşaması iddianamenin kabulü ile biterek kovuşturma aşaması başlamakta olup soruşturma aşamasında görevlendirilen müdafii veya vekil, iddianamenin kabulüne kadar özel vekaletnamealmamalıdır.

 

8) Sigortalı çalışan avukatlar sistemden ücret talep ederken, belirtilen evraklar dışında başka bir evrak yüklemesi gerekir mi

CEVAP 8: Sigortalı çalışan avukatlar görevi icra ettikleri aya ait sigorta dökümlerini OCAS otomasyon sistemine eklemeleri gerekmektedir. IBAN bilgisi olarak da vergi mükellefi avukatın bilgilerinin girilmiş olması gerekmektedir. 

 

9) Sisteme evrak yüklenirken, vekil olarak UYAP kaydımızın bulunduğu dosyada, UYAP kaydınız bulunmamaktadır uyarısının gelmesi halinde ne yapılması gerekmektedir?

CEVAP 9: Uyap kaydınızın bulunduğu dosyada vekil kaydının silinip ilgili kalem memuru tarafından tekrar yapılması gerekmektedir. Ayrıca; OCAS sisteminde bulunan kurumlarca girilen TCKN, İsim-Soyisim ve Doğum Tarihinin elinizde bulunan ifade veya duruşma zaptındaki bilgilerle uyuşup uyuşmadığının tespit edilip uyuşmadığı takdirde evrakla beraber CMK Bürosuna başvurulmalıdır. 

 

10) Otomasyon sistemi ile ilgili sorunlardan yabancı uyrukluların kimlik numaraları olmadığından, ihbar numarası verilen dosyaların sistemde giriş yeri olmadığı için ödeme talep edilememesinin sebebi nedir? 

CEVAP 10: TBB ve yazılım firması ile sürekli olarak görüşülmekte olup sorunun çözümü için söz konusu sorunların bakanlığa iletilmesi talep edilmiştir. Baromuza bilgi verildiği takdirde meslektaşlarımızla paylaşılacaktır. 30.05.2025

ETKİNLİK TAKVİMİ

4.06.2025
AV. MURAT TOLGA ÖZSOY
BARO BAŞKANI

© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.